diumenge, 22 de gener del 2017

JAN VAN EYCK, EL PRIMER GRAN PINTOR DE LA LLUM



Retrat d'home amb turbant, considerat un autorretarat, Jan van Eyck,Oli sobre taula,  1433, 26 x 19 cm, Londres, National Gallery
A partir de Van Eyck, els retratistes flamencs van col3locar els personatges de tres quarts, amb expresions dinàmiques i vives, també van donar més importància als gestos de les mans. Les figures es destacaven del fons i establien un diàleg amb l'espectador.

El naixement de Joan Baptista (a dalt) i el Baptisme de
Jesucrist (a sota), Jan van Eyck, detall d'una página miniada del Llibre d'hores Torí-Milà; 1422-1424,  0,28 x 0,19 m. Torí, Museu Cívic.

Retrat d'home amb clavel, Jan van Eyck, 1435,Oli sobre taula,  40 x 31 cm, Berlín, Staatliche Museen

La Mare de Déu del canonge van der Paele, Jan van Eyck, 1436, oli sobre taula, 122 x 157 cm, Bruixes, Museu Groeninge.

Detall de La Mare de Déu del canonge van der Paele,  Jan van Eyck, 1436, oli sobre taula, 122 x 157 cm, Bruixes, Museu Groeninge


Políptic de l'Anyell místic,  vista del políptic tancat, Jan van Eyck, c1432, 350 x 461 cm, Gant, Catedral de St Bavó.


Políptic de l'Anyell místic,  vista del políptic obert, Jan van Eyck, c1432, 350 x 461 cm, Gant, Catedral de St Bavó.

Políptic de l'Anyell místic, detall (els comitants de l'obra, Joducus Vydt i Elisabeth Borluut, als laterals, i grisalla de Sat Joan Evangelista i Sant Joan Baptista) vista del políptic tancat, Jan van Eyck, c1432, 350 x 461 cm, Gant, Catedral de St Bavó.

Políptic de l'Anyell místic, detall (L'Anunciació) vista del políptic tancat, Jan van Eyck, c1432, 350 x 461 cm, Gant, Catedral de St Bavó.

Políptic de l'Anyell místic, detall vista del políptic obert, Jan van Eyck, c1432, 350 x 461 cm, Gant, Catedral de St Bavó

Políptic de l'Anyell místic, detall (àngel tocant l'orgue) vista del políptic obert, Jan van Eyck, c1432, 350 x 461 cm, Gant, Catedral de St Bavó


Figura clau de la historia de l'art occidental, Jan pertanyia a una familia de pintors: també eren artistes els seus germans Hubert (mort durant la realitzacio del Políptic de l'Anyell místic) i Barthélemy,que es va trasladar a Provença. És la gran figura de la pintura flamenca, el perfeccionador de la pintura a l'oli; Jan va ser un home cèlebre, va ocupar l'atenció d'artistes i intel·lectuals i la seva reputació es va extendre fins i tot al plànol polític. Els ducs de Borgonya li van confiar delicades misions diplomàtiques en vàries nacions; aquests viatges donen un segell europeu al seu art.  No obstant, la imatge de les seves pinturessegueix lligada a les ciutats comercials de Flandes, com Gant i Bruixes, que estaven entrant en la fase més brillant de la seva historia. En contacte amb Robert Campin i Rogier van der Weyden, Jan van Eyck va mostrar des de les seves`primeres obres una atenció meticulosa a la reporoducció dels objectes i de la naturalesa, gràcies a una insuperable sensibilitat per la llum. amb ell, el meravellós univers que fins aleshores era  accessible als escasos afortunats posseïdors de les més belles pàgines miniades flamenques i borgonyes va adoptar proporcions monumentals i es va trasladar al públic de la gran pintura d'altar. Va substituir al seu germà Hubert en la realització de Políptic de l'Anyell místic de Gant i, en el curs dels anys trenta del segle XV, va produir una seqüència d'obres de pintura devocional; la seva contribució a la historia del retrat també va ser cabdal.

Font biblioggràfica: ZUFFI, Stefano. Gan Alas de la Pintura del año 1000 al siglo XX.2001, Electa, Milà,

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada