ÀREA DE
CIÈNCIES SOCIALS. HISTÒRIA DE L’ART
Mary Cassatt (1844-1926) . L'àvia Cassat llegint als seus néts |
Objectius
d’aprenentatge
-
La
història de l'art és una disciplina científica que té com a finalitat la identificació, descripció,
anàlisi i interpretació de l'obra d'art, entesa com a producte resultant de la
creativitat i actuació humanes, que s'expressa amb codis propis i enriqueix la
visió global de la realitat i les seves múltiples formes de manifestar-se.
-
La història de l'art és una disciplina de gran
tradició educativa per les seves qualitats
formatives, tant en el camp de les humanitats com de les arts. Ajuda a construir una idea rellevant i
significativa del procés de continuïtats i canvis en la societat,
i de la diversitat de respostes humanes a algunes de les necessitats i
problemes profunds i comuns de les persones (l’Art, juntament amb la Ciència i
la Filosofia, són els tres pilars amb què
la humanitat avança).
- La història de l'art, a més, constitueix una eina privilegiada per
afavorir la maduresa intel·lectual i humana, ja que facilita el treball autònom
per mitjà de tècniques d'indagació i
investigació sobre obres representatives i rellevants que ajuden a l'adquisició
d'habilitats d'observació, anàlisi, interpretació, sistematització, valoració i
comunicació que també es poden aplicar a la vida pràctica, especialment en el
consum del lleure i en la formació de la sensibilitat.
-
Tot plegat contribueix a ampliar la mirada
personal amb el consegüent desenvolupament
de la sensibilitat estètica i del respecte per la diversitat de manifestacions artístiques,
superant certs prejudicis.
- D'altra banda, cal no oblidar que l'obra
d'art es produeix en un marc social concret i en un context històric determinat
que proporciona les claus fonamentals de la seva explicació. Així,
doncs, l'obra d'art, al costat d'altres fonts de coneixement històric,
constitueix en si mateixa un valuós document i un testimoniatge indispensable i
singular per conèixer l'esdevenir de les societats. Per això resulta
imprescindible l'estudi de l'obra d'art en el seu context sociocultural com a punt de
partença per a l'anàlisi dels diferents factors
i circumstàncies implicats en
el procés de creació de l'obra artística. Cal, doncs, apreciar l'art contextualitzat en la cultura
visual de cada moment històric, incidint alhora en
el fet que les obres artístiques tenen una altra dimensió en perdurar a través
del temps com a objectes susceptibles d'usos, lectures i funcions socials
diferents en cada època. Caldrà en aquest punt considerar, fer visible i
valorar la contribució de les dones a la història de l'art i
de la cultura, reflexionant
sobre el procés de configuració dels papers socials ssignats a les dones i els
homes al llarg de la història i contribuint, en conseqüència, a una
redefinició d'aquests rols en el marc d'una relació entre iguals.
La Història
de l’Art, matèria de Modalitat de 2n de Batxillerat, queda estructurada
bàsicament a partir de dos eixos vertebradors:
-
La iniciació a la metodologia de la història
de l’Art posant
un èmfasi especial en l'estudi dels procediments d'anàlisi i interpretació de
les obres d'art.
-
L’aprenentatge de les etapes i
estils de la
creació artística occidental per mitjà d'una visió global. Malgrat tot, l’amplitud que comporta
referir-se al conjunt posa de manifest
la dificultat d'abastar la complexitat dels continguts d'aquesta
matèria. Per això, cal procedir, doncs, a una selecció equilibrada que en prioritzi l'aprofundiment,
amb una especial atenció a l'art contemporani, expressió de
l'època més immediata en la qual estem immergits i que alhora ens permet disposar d'eines intel·lectuals per
comprendre el paper de l'art en el món en
què viu.
Continguts i periodització de
la programació
La dinàmica de curs de la
matèria de modalitat d’Història de l’Art de 2n de Batxillerat està determinada
per l’examen de Selectivitat (PAU). Aquest examen, dividit en dues parts
prioritza en una d’elles el temari de l’època contemporània; l’altra part us
deixa escollir l’anàlisi d’una obra de tres períodes globals anteriors: època
moderna, època medieval i època clàssica greco-romana.
Donada l’ amplitud de la
matèria i el tipus d’examen de les PAU, hem de prioritzar temes. Sense deixar
buits històrics i artístics i examinant-vos de tot el temari, donarem exhaustivament,
dels tres grans períodes anteriors al contemporani, l’època medieval i les 20
obres seleccionades. El motiu d’aquesta selecció es deu, en gran part, a la qualitat
i quantitat de patrimoni d’aquest període que posseeix el nostre país, no només
“in situ”, arreu de Catalunya, sinó també en un dels millors museus del món en
art medieval, el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC).
Periodització
·
Introducció a la Història de l’Art
·
Procediments artístics
·
Esquemes d’anàlisi d’una obra d’art
·
Prehistòria i primeres civilitzacions (repàs)
·
Grècia
·
Roma
·
Edat Mitjana:
·
Art paleocristià
·
Art bizantí
·
Art islàmic
·
Art preromànic
·
Art romànic
· Exàmens: Examen I: Introducció a la Ha de l'art
· Exàmens: Examen I: Introducció a la Ha de l'art
Examen II : Art Medieval_ Bizanci i Hispanomusulmà i Romànic
Examen III: Art medieval-Romànic i Gòtic
- 2n
trimestre: novembre- febrer
·
Edat Mitjana:
·
Art gòtic
·
Edat Moderna: Renaixement i Barroc
·
Edat Contemporània: Final segle XVIII i segle XIX
·
Exàmens i treballs: Examen IV: Gòtic
- 3r
trimestre: febrer- maig
·
Edat
Contemporània: Segle XX
·
Exàmens: Examen V: Edat Contemporània II
Quan a la dinàmica de treball es pretén que hi hagi un seguiment regular de la matèria repassant cada dia els apunts. Es demanarà la realització de comentaris d’obres, exercicis del llibre, cronologies, treballs individuals i/o en grup que exposareu a classe, així com un treball individual ( una obra del període del Renaixement o del Barroc o presentació de l'anàlisi d'alguna obra). Cada tema, suposa per a l’alumne/a prendre apunts i preguntar a classe, ampliar la informació amb el llibre de text, amb altres fonts d’informació i consulta, elaborar esquemes i síntesis que permetin assolir coneixements com a propis.
Es
treballarà a partir d’imatges, del llibre de text, del bloc de la professora
de la matèria ( http://www.mpv-ccss.blogspot.com ) i d’altres professors enllaçats dins d’aquest bloc, així com de molts enllaços que també hi podreu trobar
(diccionaris, activitats, visites virtuals,etc). També aplicarem els coneixements adquirits
durant el curs a partir de tres sortides pràctiques:
- Visita al monestir de Sant Ponç de Corbera (principi 2n Trimestre)
- Visita
al MNAC (durant el 2n trimestre).- Viatge Madrid: Museo El Prado i Real Academia de St Fernando(1r i 2n Batx Social i Humanístic, Trimestre?)
Avaluació
Per aprovar
cada avaluació cal tenir una actitud activa, d’interès i esforç, realitzar
correctament els exercicis plantejats a classe, realitzar els treballs
específics d’exposició i els treball individual, assistir a la sortida
pràctica així com superar entre dues i tres proves escrites.
Conceptes:
Els exàmens es valoren entre el 85-90% de la nota global.
Procediments
i Actitud: Exercicis i treballs, així com l’actitud en vers l’assignatura es
valoren entre el 15-10% de la nota global.
Recuperació:
-
Els treballs
individuals i cooperatius són obligatoris per aprovar l’avaluació.
-
En acabar el
curs es podrà recuperar una o dues avaluacions pendents o tot el curs (exàmens
i treballs obligatori). Tres avaluacions pendents s’avaluaran amb un únic
examen global.
-
La nota trimestral serà el resultat del promig percentual dels exàmens i treballs.
-
Si algun/a
alumne/a no pot assistir a un examen ha de justificar-lo oficialment per a tenir
dret a examinar-se
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada