Tiziano: Dánae, Venus y Adonis. Las primeras poesías. Museu del Prado. Fins a l'1 de març
https://www.museodelprado.es/exposiciones/info/en-el-museo/tiziano-poesias/
|
Dánae, Tiziano, 1551-1553. Oli sobre tela, 192, 5 x 114, 6 cm, The Wellington Collection, Apsley House |
|
Dins de la producció de Tiziano es denomina "poesies" al conjunt d'obres mitològiques que va pintar per a Felip II entre 1553 i 1562, integrat per Dánae (Londres, Apsley House), Venus y Adonis (Madrid, Museo del Prado), Perseo y Andrómeda (Londres, Wallace Collection), Diana y Acteón y Diana y Calisto (Edimburgo, National Gallery/Londres, National Gallery) y El rapto de Europa (Boston, Isabella Stewart Garden Museum).
Provablement va ser el propi Felip II qui va encarregar a Tiziano a Augburg un conjunt de pintures mitològiques, donant-li llibertat per a elegir els temes i la seva plasmació pictòrica, per a exhibir-se conjuntament en un espai, encara per a determinar en el moment de l'encàrrec.
Les "poesies" alienes a les interpretacions simbòliques o moralitzants. Així, en aquestes obres Tiziano s'assimilava als poetes i proclamava la seva llibertat per a interpretrar els textos que visualitzava, principalment en les Metamorfosis d' Ovidio, però també per a representar-los amb la imaginació quan la lògica dramàtica ho exigia.
|
|
L'artista va rebre set encàrrecs de cartrons, en le composicions dels quals va reflectir la diversitat del poble en escenes plenes d'alegria i animades per les diversions, els jocs, els nens i les festes, però també de violència, enganys i tristesa, on el desig i la seducció actuen com a transfons de la vida. Goya aconsegueix una gran varietat de sentimients per la seva extraordinària capacitat per a captar la riquesa dels tipus humans, els diferents vestits masculins i femenins i la sugerència d' infinites situacions.
En aquesta exposició es conjuguen els cartrons de Goya amb els d'altres artistes i s' exhibeixen pintures i escultures que li sirviren de model per a les seves creacions plenes de novetats. Uns cartrons de tapissos, que Goya no va concebre como a pintura secundària sinó como a invenció metafòrica de la sociedat, trobant en ells el camí de creacions posteriors amb les quals va aconseguir la fama, com els aiguafortss dels Caprichos.
- Presentació resumida sobre l'obra de Goya: http://www.slideshare.net/juandi/goya-33328
- Biografia de Goya i Els desastres de la guerra: http://clio.rediris.es/n31/desastreguerra/desastres.htm#ana
- Tots les sèries dels gravats de Goya: http://djelibeibi.unex.es/libros/Goya/
ALTRES VISITES
- Museu Reina Sofia: Guernica ( http://ca.wikipedia.org/wiki/Guernica_(quadre) , http://www.mpv-ccss.blogspot.com.es/2013/04/picasso-i-el-guernica.html )
El Profeta de Pau Gargallo: http://www.mpv-ccss.blogspot.com.es/2012/04/gran-profeta-pau-gargallo.html
- Rutes històriques per Madrid: http://www.madridhistorico.com/index.php
- Museu de la Real Academia de San Fernando. Obres destacades: http://www.realacademiabellasartessanfernando.com/es/museo/obras-destacadas
Col·lecció permanent: http://www.realacademiabellasartessanfernando.com/es/museo/coleccion-permanente
- Parque del Retiro: http://www.esmadrid.com/informacion-turistica/parque-del-retiro/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada