Jordi Jubany, però, recorda especialment els reptes tècnics que els va plantejar el subsòl del traçat fins a l’aeroport, i com els van superar amb habilitat. “La zona del Prat va ser molt complicada: el terreny era molt dolent per a la tuneladora, però l’avantatge era que era dolent però uniforme, a diferència del de Barcelona, que canvia de geologia cada 100 metres”, explica. Així, un cop van dissenyar la tuneladora ideal per al terreny del Prat, van poder avançar a un bon ritme fins al final. Jubany recorda que per a tota la L9 han arribat a fer servir cinc tuneladores diferents, totes fetes a mida de cada tipus de terreny. “Però al Prat també vam tenir dificultats ambientals, ja que vam haver de passar per sobre d’un aqüífer d’aigua contaminada i per sota d’una capa d’aigua freàtica potable que es fa servir, amb el perill de posar-les en contacte i contaminar-ho tot”.
El col·lector de la Zona Franca
L’altra gran dificultat tècnica que recorda aquest veterà geòleg és quan es van topar amb una roca, caiguda de Montjuïc fa milions d’anys, sota el passeig de la Zona Franca. “El ramal de la Zona Franca anava més avançat que el de l’aeroport, però la tuneladora es va espatllar quan va trobar-se aquesta roca que no esperàvem. No era el primer cop que s’espatllava una tuneladora, i el sistema per arreglar-la és senzill: es fa un pou des de la superfície fins a la part frontal, es reparen els desperfectes, i es continua la marxa”. Jordi Jubany, però, recorda que aquí no ho van poder fer així perquè just a sobre de la tuneladora espatllada hi havia un col·lector d’aigua del segle XIX que encara es fa servir. “Vam estar un any aturats aquí mentre buscàvem una filigrana tècnica per no tocar el col·lector i arribar al frontal de la tuneladora i fèiem la reparació. I mentrestant el tram de l’aeroport va anar avançant sense gaires entrebancs”.
En el tram central també han hagut de superar subsòls complicats, com la pissarra que es van trobar entre el Guinardó i Lesseps. Ara la tuneladora dorm precisament sota la plaça Lesseps a l’espera que la conjuntura econòmica permeti despertar-la.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada