IES
GELIDA
SETEMBRE 2011
CURS 2011-12
ÀREA DE CIÈNCIES SOCIALS. OPTATIVA 3r CURS ESO: GEOGRAFIA
Les ciències
socials estudien els grups humans: la seva evolució en temps passats –la
història -, la seva situació en un medi físic, ecològic –la geografia -, les
relacions entre les persones en la seva vida en col·lectivitat –la sociologia-
, l’ús que es fa dels recursos –l’economia- , les relacions de poder en cada
grup humà –la política- .
Les Ciències
Socials, en conjunt, ens ajuden a interpretar el món actual. La
geografia, en aquesta matèria optativa, ens ha d’ajudar a conèixer el planeta,
on passen els fets econòmics, polítics, socials, culturals, mediambientals que
defineixen avui el nostre món. Però ho farem des d’una perspectiva més propera,
des de l’àmbit local o, per entendre-ho millor, des del vostre entorn
més immediat. Perquè és aquest espai vital des d’on actuem i des d’aquest és
també on entendrem millor el nostre planeta.
Aquesta assignatura ens ajuda, doncs, a construir la nostra personalitat
i les idees pròpies, sobre el que ara mateix passa.
En
conseqüència, els Objectius del curs
són:
1. Tenir un coneixement ampli de la
nostra geografia física i política més propera, a partir dels temes següents:
·
Els mapes i
l’orientació: nocions
bàsiques d’orientació i localització, així com d’interpretació de mapes i
plànols.
·
Els dies i
les estacions, les temperatures i les precipitacions: entendre el temps atmosfèric i les seves
alteracions, així com el perquè existeixen climes i paisatges diversos a la
Terra.
·
Geografia
física de Gelida: límits,
relleu, fonts, masies...
·
Montserrat
Sud i el seu “skyline”, és a dir la línia de l’horitzó al nord de Gelida: el massís de Montserrat i les seves agulles
visibles des de Gelida, una vista privilegiada.
·
Geografia
física i política de Catalunya: relleu, comarques i paisatges.
·
Geografia
física i política d’Espanya: relleu,
províncies i comunitats autònomes.
·
Europa
física i política: relleu, estats i ciutats.
2. Aprendre a relacionar uns
fenòmens amb els altres. En
Ciències Socials tot està relacionat i cal interpretar-ho des de l’àmbit local
al global.
3. Conèixer l’actualitat. Aprendre a relacionar el que
passa cada dia al món, el que sabem pels diaris o per la televisió amb el que
estudiem a classe.
4. Conèixer les nostres entitats
polítiques en els
aspectes físic i polític per poder situar cada fenomen.
5. Entendre que la sostenibilitat
esdevé una posició necessària de la humanitat per a tenir cura del nostre planeta si el volem
llegar a les generacions futures amb
dignitat.
Metodologia de treball i avaluació
·
Treballarem
a partir de mapes, plànols, textos, imatges, documentals, pel·lícules,
activitats de la xarxa, webqüests, etc
·
Prendrem
apunts i passarem per escrit tot el que
fem: exercicis, explicacions, conclusions dels debats.
·
Llegirem la
vostra agenda escolar dedicada al medi ambient i el desenvolupament per a reflexionar i .meditar en
la importància d’una consciència ecològica i democràtica
·
Haurem de
presentar un dossier al final de cada trimestre amb tota la feina i
treballs de la matèria, la nota del qual serà la qualificació de l’avaluació (70-80%) junt
amb la valoració de l’actitud d’esforç, treball, col·laboració i
respecte (30-20%).
Ara, és qüestió de saber molt bé els acords de treball
pactats a la classe i posar-se les piles per començar i acabar amb èxit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada