dissabte, 17 de setembre del 2011

Presentació del curs de la matèria optativa de Geografia de 3r ESO

IES GELIDA                                                                           SETEMBRE 2011


CURS 2011-12




ÀREA DE CIÈNCIES SOCIALS. OPTATIVA 3r CURS ESO: GEOGRAFIA


Les ciències socials estudien els grups humans: la seva evolució en temps passats –la història -, la seva situació en un medi físic, ecològic –la geografia -, les relacions entre les persones en la seva vida en col·lectivitat –la sociologia- , l’ús que es fa dels recursos –l’economia- , les relacions de poder en cada grup humà –la política- .

Les Ciències Socials, en conjunt, ens ajuden a interpretar el món actual. La geografia, en aquesta matèria optativa, ens ha d’ajudar a conèixer el planeta, on passen els fets econòmics, polítics, socials, culturals, mediambientals que defineixen avui el nostre món. Però ho farem des d’una perspectiva més propera, des de l’àmbit local o, per entendre-ho millor, des del vostre entorn més immediat. Perquè és aquest espai vital des d’on actuem i des d’aquest és també on entendrem millor el nostre planeta.  Aquesta assignatura ens ajuda, doncs, a construir la nostra personalitat i les idees pròpies, sobre el que ara mateix passa.


En conseqüència, els Objectius del curs són:


1.    Tenir un coneixement ampli de la nostra geografia física i política més propera, a partir dels temes següents:

·         Els mapes i l’orientació: nocions bàsiques d’orientació i localització, així com d’interpretació de mapes i plànols.

·         Els dies i les estacions, les temperatures i les precipitacions: entendre el temps atmosfèric i les seves alteracions, així com el perquè existeixen climes i paisatges diversos a la Terra.

·         Geografia física de Gelida: límits, relleu, fonts, masies...

·         Montserrat Sud i el seu “skyline”, és a dir la línia de l’horitzó al nord de  Gelida: el massís de Montserrat i les seves agulles visibles des de Gelida, una vista privilegiada.


·         Geografia física i política de Catalunya: relleu, comarques i paisatges.

·         Geografia física i política d’Espanya: relleu, províncies i comunitats autònomes.

·         Europa física i política: relleu, estats i ciutats.

2.    Aprendre a relacionar uns fenòmens amb els altres. En Ciències Socials tot està relacionat i cal interpretar-ho des de l’àmbit local al  global.

3.    Conèixer l’actualitat. Aprendre a relacionar el que passa cada dia al món, el que sabem pels diaris o per la televisió amb el que estudiem a classe.

4.    Conèixer les nostres entitats polítiques en els aspectes físic i polític per poder situar cada fenomen.

5.    Entendre que la sostenibilitat esdevé una posició necessària de la humanitat per a tenir cura del nostre planeta si el volem llegar  a les generacions futures amb dignitat.


Metodologia de treball i avaluació

·         Treballarem a partir de mapes, plànols, textos, imatges, documentals, pel·lícules, activitats de la xarxa, webqüests, etc

·         Prendrem apunts i passarem per escrit tot el que fem: exercicis, explicacions, conclusions dels debats.

·         Llegirem la vostra agenda escolar dedicada al medi ambient i el desenvolupament per a reflexionar i .meditar en la importància d’una consciència ecològica i democràtica

·         Haurem de presentar un dossier al final de cada trimestre amb tota la feina i treballs de la matèria, la nota del qual serà la qualificació  de l’avaluació (70-80%)  junt  amb la valoració de l’actitud d’esforç, treball, col·laboració i respecte (30-20%).  




Ara, és qüestió de saber molt bé els acords de treball pactats a la classe i posar-se les piles per començar i acabar amb èxit.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada