dijous, 5 de novembre del 2015

LES AUDITORIES AL SISTEMA UNIVERSITARI: EL 10% NO SUPERA ÍNTEGRAMENT LA QUALITAT, PERÒ TAMBÉ S'HI TROBA L'EXCEL·LÈNCIA

Biblioteca CRAI (Centre de Recursos per a l'Aprenentatge i la Investigació) del campus de la Ciutadella

Dimarts, 3 de novembre del 2015. María Jesús Ibáñez.. El Periódico.cat

Sis anys després de la implantació del pla Bolonya, les universitats catalanes comencen a rendir comptes. I en vista dels resultats que fins ara han donat les auditories externes encarregades per l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari (AQU), la situació és, almenys de moment, moderadament satisfactòria. Però no ideal. Els graus i màsters que s'imparteixen a Catalunya són correctes en moltes facultats, encara que al voltant del 10% dels títols hauran d'introduir millores en els pròxims dos anys. En un únic cas, el del grau d'Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica de la Universitat de Vic (UVic-UCC), l'avaluació ha sigut desfavorable, fet que suposa el cessament d'aquests estudis. Almenys, mentre no siguin modificats.

La comissió de l'AQU que està recorrent, des de finals del 2014, els campus catalans i analitzant, d'una en una, les titulacions que ofereixen, ha determinat que un 80% dels graus i màsters auditats fins al passat 30 d'octubre mereixien una acreditació favorable. De les 118 carreres que s'han sotmès al control de qualitat, nou (quatre graus i cinc màsters) han sigut distingides com a excel·lents.

«Encara estem al principi d'una avaluació que, a més, es porta a terme per primera vegada a Catalunya, de manera que és difícil avançar conclusions», adverteix, així d'entrada, Josep Joan Moreso, president de l'AQU. Amb tot, Moreso sí que s'atreveix a assenyalar que «qualsevol resultat superior al 10% en el nombre d'informes favorables però subjectes a condicions de millora seria dramàtic».

«Les titulacions que no aconsegueixin l'acreditació, és a dir, les que no superin favorablement l'auditoria, hauran de ser desprogramades i, per tant, deixaran d'oferir-se a nous estudiants», afegeix el també exrector de la Universitat Pompeu Fabra. Això sí, aclareix, per als alumnes que ja es troben cursant aquests estudis «es dissenyaran fórmules perquè puguin acabar-los».

UN ALTRE GRAU GAIREBÉ IDÈNTIC / En aquesta circumstància es troben els estudiants d'Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica de la UVic, que el pròxim curs 2016-2017 no obrirà la matrícula de primer curs després d'haver rebut l'informe negatiu de la comissió externa de l'AQU, segons van confirmar fonts de l'entitat. Els avaluadors de l'agència han considerat que aquest grau, pel qual els alumnes paguen 5.487 euros per curs, presenta problemes en matèria de professorat, ja que «no tots els docents tenen l'experiència i la dedicació adequades per al desenvolupament de la formació assignada». A més, a la mateixa facultat de Ciències i Electrònica de Vic s'imparteix un altre grau, el d'Enginyeria Mecatrònica, que és molt semblant, fet que suposa una duplicitat de titulacions.

«La universitat ja ha presentat una proposta sobre els canvis que convé introduir en el temari d'Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica, amb l'esperança que per al curs següent, el 2017-2018, es pugui tornar a oferir», avança a aquest diari una portaveu de la UVic, que informa que aquest any únicament hi ha 14 alumnes matriculats en el grau afectat.
Tampoc resulten gaire ben parats en les auditories els màsters de professor d'educació secundària que imparteixen les universitats de Barcelona (UB) i Autònoma de Barcelona (UAB), que si bé han obtingut un informe final positiu, hauran d'introduir millores en tots els àmbits analitzats per la comissió d'experts de l'AQU. En el cas de la UAB, explica el director de l'agència, Martí Casadesús, «el problema és que hi ha massa rotació dels professors universitaris i falta un vincle real amb els instituts de secundària».
En el segon, hi ha una falta de coordinació entre les vuit facultats i els 23 departaments que participen en el màster, «on a més s'haurien d'adequar els temaris per assegurar l'adequació de la docència en l'especialitat de formació professional», diu l'informe d'avaluació.


D'excel·lència també n'hi ha

1 Arqueòlegs de la URV i humanistes de la PompeuL’AQU ha distingit amb la qualificació d’excel·lents els graus d’ADE i d’Economia de la UAB i els de Dret i Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Els més destacats, no obstant, són dos màsters: el d’Estudis de Cine i Audiovisual Contemporanis de la mateixa Universitat Pompeu Fabra i el d’Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana de la URV. També han aconseguit la nota màxima el màster d’Estudis Comparatius de Literatura, Art i Pensament (UPF), el de Mètodes Numèrics en Enginyeria (UPC) i el d’Incendis Forestals, Ciència i Gestió Integral (UdL).

2 Mencions per als títols amb més sortides
Algunes acreditacions han tingut en compte altres factors, com la internacionalització dels estudis (és el cas, per exemple, del grau de Direcció d’Empreses i del màster en Finances d’Esade) o la inserció professional que obtenen els seus exalumnes (els del màster de Direcció, Gestió i Intervenció en Serveis Socials i el de Models i Estratègies d’Acció Social i Educativa en la Infància i Adolescència, tots dos de la facultat Pere Tarrés, de la Ramon Llull). També hi ha mencions per a aquells títols que fomenten la interacció entre investigació i docència, però de moment cap facultat ha sigut distingida per això.

3 Un centenar més de títols amb auditoria en marxaÉs la primera vegada que es realitza a Catalunya un procés d’acreditació d’aquestes dimensions. Fins al 31 d’octubre passat, havien passat la corresponent revisió o inspecció de qualitat un total de 118 titulacions universitàries, de les quals 52 són graus i 66 màsters. La universitat que més controls ha superat és, de moment, la de Lleida, on ja s’han avaluat 22 títols. La que menys, la UOC, amb només una auditoria. En aquests moments, els comitès d’avaluació externa tenen en procés al voltant d’un centenar de títols més, els resultats dels quals s’aniran coneixent en les pròximes setmanes.

4 Una comissió de docents, alumnes i professionals
La comissió externa que està visitant les facultats catalanes des de finals del 2014 la integren dos professors universitaris (un d’ells, un catedràtic), un tècnic de l’AQU, un alumne «que estudiï la mateixa carrera en una altra universitat» i un graduat ja en exercici, designat pel corresponent col·legi professional. «La seva missió és elaborar un informe sobre els punts forts i els punts febles de cada titulació, una informació imprescindible per emetre l’acreditació», explica el president de l’AQU, Josep Joan Moreso. Els centres saben amb un any d’antelació que rebran la visita.

5 Anàlisi de temari, professors i inserció laboral
La comissió delegada per l’AQU avalua sis àmbits en cada titulació: la qualitat del temari o programa, el model d’informació pública (accés dels alumnes a les qüestions administratives i organitzatives de la carrera), els sistemes de garantia interna de qualitat (les autoavaluacions o controls de qualitat interns), l’adequació del professorat al programa formatiu, els recursos de què disposen els estudiants i la taxa d’inserció laboral que tenen els estudis. Els dos punts de més pes són el temari i el professorat, determinants per garantir la qualitat d’un grau o un màster.

6 Cada sis anys en graus i cada quatre en màsters

Les auditories es faran cada sis anys, en el cas dels graus, i cada quatre, en el dels màsters, detalla Moreso, que recorda que aquests controls de qualitat ja estan previstos en el decret del 2007 (posteriorment revisat el 2010), que va suposar la implantació a la universitat espanyola de l’Espai Europeu d’Educació Superior o pla Bolonya. Com que aquesta normativa va permetre que cada universitat exercís la seva autonomia i creés les seves pròpies titulacions, «es va fixar un mecanisme de rendició de comptes, que són aquestes avaluacions externes», indica el president de l’agència catalana de qualitat.

7 Treballs dels alumnes i entrevistes ‘in situ’

Abans de rebre la visita del comitè d’avaluació, les facultats que imparteixen els estudis subjectes a anàlisi envien un informe d’autoavaluació a l’AQU, on s’inclouen documents com, per exemple, mostres dels treballs que realitzen els estudiants que cursen aquesta titulació. L’informe final de la comissió s’elabora a partir de la documentació rebuda i d’entrevistes mantingudes in situ amb els diferents col·lectius del centre. La conclusió de l’avaluació ha de recollir, a més de les recomanacions de millora que es considerin oportunes, un detall sobre bones pràctiques del centre.

8 Situacions transitòries que es poden corregir
La Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), l’única que de moment ha tingut un informe desfavorable de la comissió d’acreditacions de l’AQU, considera que la retirada dels estudis d’Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica serà «una situació transitòria». «La previsió és que, una vegada s’introdueixin els canvis i correccions recomanats per l’agència, el curs 2017-2018, el grau torni a formar part de l’oferta universitària», indica una portaveu de la UVic. En tot cas, insisteix, el procés d’avaluacions encara està obert i podrien registrar-se altres casos.

Font: http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/societat/les-carreres-punxen-primera-inspeccio-universitaria-4639311

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada