dimecres, 19 de març del 2014

L'IMPRESSIONISME

                     PISSARRO  (1830-1903) i el Boulevard Montmatre en diversos moments de l'any











"Rue Saint-Honoré per la tarda efecte pluja"
Rue Saint-Honoré amb llum de matí


L’impressionisme és l’abandonament de les convencions que seguia la pintura occidental des del Renaixement. És a dir, l’impressionisme és el pas de l’art conceptual i fonamentalment figuratiu cap a una nova pintura fonamentada en la percepció de l’instant concret d’una natura mutable i en trànsit constant. L’experiència visual triomfa per sobre de qualsevol altre concepte o temàtica per intentar captar l’instant concret de la natura o la persona, sempre pintant a l’aire lliure- à plein air- o als cafès, fugint de l’estudi.
És un moviment fonamentalment pictòric que podem identificar amb les figures de Claude Monet (1840-1926), Edgar Degas (1834-1917), Eduard Manet (1832-1883), Auguste Renoir (1841-1919) i Camille Pissarro (1830-1903). És a dir, els impressionistes són un grup relativament reduït de pintors francesos. Tanmateix, també trobem un cas excepcional dins del món de l’escultura amb la figura d’ Auguste Rodin (1840-1917). També hi trobem un grup important de pintores que també van exposar en algunes exposicions del Impressionistes com Mary Cassat o Berthe Mórisot (1841-1895), tot i que no solien sortir a pintar à plein air,  fora de l'àmbit familiar.
Clude Monet, Régates à Argenteuil, 1872, Musée d'Orsay, París




Claude Monet, Impression, soleil levant, 1874, Musée Marmottan Monet 
Els impressionistes estaven molt influïts pels avenços tècnics que s’havien produït en el camp de la percepció visual, com ara la fotografia (per exemple, l’aspecte borrós que fàcilment tenien les fotografies si hi havia moviment va influir moltíssim en el tipus de pinzellades que aplicarien) i les investigacions sobre la descomposició de la llum que van permetre distingir entre els tres colors primaris (groc, blau i vermell) i els colors secundaris (sorgits de la barreja de dos dels colors primaris) també estan presents.
En aquest sentit, els impressionistes van experimentar constantment amb el fenomen de la llum i els colors. Per això aplicarien pinzellades de colors primaris, perquè fos l’ull de l’espectador el que fes la barreja, ja que aquest grup de pintors no pretenia la representació dels objectes, sinó del que l’ull hi percebia. I mai emprarien el color negre perquè significava l’absència de color. Al mateix temps van captar en els seus quadres els elements canviants que es fonien amb els volums sòlids dels objectes: el vapor dels trens, la llum, l’aigua, etc.

"Lucie Leon al piano", Berthe Morisot

Édouard Manet, Un bar aux Folies-Bergère, 1881-1882, Courtauld Institute of Art, London

Pierre-Auguste Renoir, La balançoire , 1876, Musée d'Orsay
Aquest moviment l’hem de situar fonamentalment en el París de la segona meitat del segle XIX, concretament en les dècades de 1860 a 1880. És a dir, ens hem de traslladar cap el París de la Belle Époque, la ciutat dels gran bulevards de Haussmann, de les exposicions universals i la transformació urbanística que transformen la fisonomia de la capital francesa (Torre Eiffel), els anys de l’acceleració de la tècnica, i sobretot dels cafès.
Uns cafès que funcionen com a punt de trobada d’uns intel·lectuals i artistes que per primer cop podem identificar amb la bohèmia, l’esquerra política i la crítica al poder (Émile Zola). Un món on l’art encara està controlat per l’academicisme i els salons, però en el qual un grup de pintors (Monet, Degas, Manet o Remoir) trencaran, des del seu punt de reunió al Cafè Guerbois de l’Avinguda de Clichy, amb l’oficialisme per articular el seu propi grup i fugir dels estaments oficials gràcies a l’emergència de la figura del marxant d’art.

A la barreteria,1882
Posteriorment a aquesta cronologia, en el tombant de segle encara trobarem pintors molt influenciats per l’impressionisme (Cézanne, Gauguin, Tolouse-Lautrec, Van Gogh, Soroya), artistes que en seran hereus i continuadors del moviment, però només en part, perquè els matisos personals que introduiran en les seves composicions pictòriques ja començarien a obrir les portes a les diferents avantguardes del segle XX.
Però, per què se’n diu impressionisme d’aquest moviment? Perquè, el 1874, aquest grup d’artistes va ser batejat per la crítica com a “Impressionistes” amb ironia i escepticisme respecte del quadre de Monet Impressión, soleil levant (Impressió, sol naixent). Així, el crític Louis Leroy parlava de la “impressió” que li havia causat l’obra, i l’exposició en general, perquè considerava que era un estil inacabat que negava la vertadera bellesa de la pintura. Òbviament, aquest crític de referència en la premsa parisenca de l’època no havia entès res del que havia pogut observar en aquella exposició i es mantenia en criteris més propis de les convencions existents vint anys enrere. Tanmateix, amb el temps, aquesta crítica als impressionistes, aquesta expressió fortament pejorativa, va ser capgirada en positiu pels propis artistes i va fer fortuna per a definir aquest grup d’impressionistes, ara sí dit amb tot el valor del terme.

"El Bes", Rodin

- Precedents de l'Impressionisme (en aquest mateix bloc):
http://mpv-ccss.blogspot.com.es/2012/02/precedents-artistics-de-limpressionisme.html
- Sobre la influencia de la pintura impressionista :
http://www.aloj.us.es/galba/MONOGRAFICOS/LOFOTOGRAFICO/IMPRESIONISMO/TextoT3.htm

 - Un passeig pel Museu Thyssen-Bornemisza: http://diariodefcp.blogspot.com.es/2013/06/museo-thyssen-bornemisza-un-pasaeo-por.HTML

- Pintores impressionistes: https://sites.google.com/site/lamujerenelarte/Home/impresionismo-sxix-xx

- La font escrita: http://blogs.sapiens.cat/socialsenxarxa/2012/07/13/l%e2%80%99impressionisme/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada