L'apoteosi de la guerra, Vasily Vereshchagin, Rússia, 1871, Galería Tretyakov, Moscú |
Ja li va dir el káiser Guillermo II al pintor “Els seus quadres són la millor assegurança contra la guerra”, y en aquest cas no es va equivocar.
L' obra mostra el resultat d' una crua batalla, que malgrat sembli un paisatge surrealista o un bodegó de Cézanne, mostra una escena absolutamente real.
Deixar una piràmide amb els caps de les seves víctimes als afores de les ciutats conquerides era un costum del conqueridor turc-mongol Tamerlán, un dels últims cabdills nòmades de l'Àsia Central. I amb la impactant escena Vereshchagin va voler denunciar no aquest, sinó totes les guerres que han existit i existiran.
De fet, en la parte posterior del llenç hi ha una inscripció: “Dedicat a tots els conqueridors, els del passat, present i per venir”.
Un paisatge que esfereeix, en mig d' un paratge desèrtic amb olor a mort, es va convertir en un dels crits anti-belicistes més potents de la història de l' art. Encara que segurament, per als corbs que sobrevolen el paisatge aquest gran tiberi seria el paradís.
Font: Traducció del text de Miguel Calvo Santos La apoteosis de la guerra. El pintor de la guerra, paradójicamente dedicó su pintura a denunciarla.
The State Tretyakov Gallery Moskva, Rusia, Font Google Arts and Culture
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada