Pedro Luis Uriarte: “Les quinze comunitats que no tenen concert estan infrafinançades”
Entrevista al conseller d'Economia del primer govern basc que va negociar el concert
Madrid
Pedro Luís Uriarte |
Defensa que el concert basc no és un privilegi. Per què?
Per una raó molt senzilla: la Constitució
espanyola, aprovada 100 anys després del concert, prohibeix els
privilegis i, en canvi, la seva disposició addicional primera assenyala
que “empara i respecta els drets històrics dels territoris forals”. Per
tant, no pot ser un privilegi.
Està sobrefinançat, el País Basc?
Potser seria millor parlar d’una
evidència: que les quinze comunitats autònomes que no tenen concert
estan infrafinançades. Per exemple, Catalunya. El País Basc finança les
seves pròpies despeses amb els seus ingressos, de la recaptació dels 24
impostos concertats, que són els que integren l’ordenament tributari
espanyol. D’altra banda, paga a l’Estat la quota que determina la llei,
un model establert el 1878 i que es calcula amb una metodologia del
1981. Per tant, el País Basc paga i rep el que li correspon per llei.
Per què s’està qüestionant ara més que mai el concert?
Qüestionar el concert és qüestionar la
Constitució i les lleis espanyoles. Obeeix a raons exclusivament
polítiques. Un partit ha aprofitat el greu conflicte que s’ha originat a
Catalunya per atacar de manera indiscriminada tota la situació
diferencial. I una d’elles, reconeguda constitucionalment, és el model
del concert. Es parteix del supòsit que això pot aconseguir més vots a
Espanya, perquè pot semblar l’autèntic defensor de la unitat d’Espanya,
confonent dues coses que són molt diferents: unitat i uniformitat.
Alguns experts consideren que el càlcul de la quota no és rigorós.
No se li escaparà que molts experts
amaguen sota títols acadèmics posicions ideològiques molt concretes. La
quota es calcula a través d’una llei aprovada a les Corts. Els fonaments
tècnics d’aquesta llei s’estableixen després d’una negociació que pot
durar anys, com ha passat amb l’última, que havia d’haver entrat en
vigor el 2011 i ho ha fet el 2017. Pensar que els competents tècnics del
ministeri d’Hisenda són uns titelles febles en mans dels poderosos
bascos que, aparentment, els enganyen any rere any des de fa 140 anys és
un disbarat.
Podria haver-hi un concert català?
Per descomptat. De fet, Catalunya el va
rebutjar en la meva presència el 1980, però el 2012 el va sol·licitar
com a part del pacte fiscal. Els problemes per estendre aquest model a
Catalunya no són tècnics, sinó bàsicament polítics, constitucionals i,
avui, d’opinió pública.
I a totes les comunitats?
La resposta que he donat per a Catalunya és vàlida per a la resta de
comunitats, tot i que lògicament [si tenen el concert] en poden sortir
beneficiades o perjudicades en relació amb la seva situació actual.
Òbviament, com que hi ha diferències notables de renda per càpita, i
també d’economia submergida, l’extensió del model exigiria un sistema de
solidaritat adequat. La solidaritat és absolutament necessària, però no
és un donatiu, ni tampoc una subvenció de per vida. Suposa drets i
també obligacions.
Quins avantatges comporta el concert per a Euskadi i Navarra?
L’avantatge fonamental és polític, perquè estableix una relació
bilateral i pactada amb l’Estat en aquest àmbit. Per això, el concert és
el pilar fonamental de l’autogovern basc. L’inconvenient és que obliga a
recaptar. Això exigeix una administració pública competent, un bon
coneixement econòmic i poca economia submergida. Amb el concert es corre
un risc de recaptació, perquè el País Basc ha de fer l’aportació en
forma de quota per assumir les despeses en competències no transferides.
Però un cop pagada, i com que recapta la totalitat dels impostos, té
les mans lliures per aprovar el seu pressupost d’acord amb els seus
propis criteris establerts per a totes les administracions.
Sembla evident que el País Basc i Navarra tenen més renda per càpita gràcies al concert. A què es deu, en la seva opinió?
A tres raons que no tenen res a veure amb
la metodologia del concert, ni la quota. Perquè tenen economies
desenvolupades, amb elevada productivitat i competitives. Per exemple,
Euskadi és la comunitat que més inverteix en R+D. Segona raó: perquè té
un sector industrial potent. I tercera, que es diu poc, perquè la seva
població està estancada i això es tradueix en uns índexs per habitant
més elevats.
Més informació:
L'origen del concert basc
Més informació:
L'origen del concert basc
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada