MONESTIR | ||||||||||||||||||||||
Edifici on viuen en comunitat unes persones que dediquen la seva vida a la oració.
L’espai central d’un monestir és el claustre, a l’entorn del qual es poden trobar l’església, la cuina, el refetor, el calefactor, la biblioteca, la sala capitular, els dormitoris, el locutori o el celler. Era també un espai on els monjos havien de fer silenci i meditació, per això existia un àmbit, el locutori, de relació, conversa i comunicació entre els monjos
L'orde
del Cister
Els
orígens
Buscar les arrels de
l'orde del Cister és buscar les arrels del monaquisme benedictí,
que té el seu origen en la forma d'entendre i de viure les comunitats
monacals. Sant Benet de Núrsia (480-547) escriu les regles de vida comunitària
als monestirs, coneguda com a Regla de Sant Benet, inicialment redactada amb
setanta-set capítols. Els benedictins tenen dues branques, una, els anomenats
monjos negres, al monestir de Cluny (Borgonya), fundat l'any 910, que es converteix
en el monestir central de l'orde benedictí que s'expandeix fortament
per tota Europa, fins que a finals del segle XI no segueixen la regla de sant
Benet de forma plena. L'altra branca, els monjos blancs, neix de la necessitat
de tornar a la primitiva regla, per això, l'any 1098, Robert de Molesme
(1024-1111) funda un monestir allunyat de Cluny, en un indret anomenat Cistercium
en llatí, Citeaux en francès i Cister en català. La fundació
del monestir es posà sota l'advocació de la Mare de Déu,
vet aquí la vocació mariana dels noms dels monestirs catalans,
Santa Maria de Poblet, Santa Maria de Vallbona, Santa Maria de Santes Creus.
El tret definitori del
cistercencs és la solitud i aïllament, per això els monestirs
es basteixen en plena natura, això els permet donar un paper important
a la vida en comunitat que ha d'ajudar a cada membre de la comunitat a portar
el seu camí religiós. Un altre tret definitori dels cistercencs
és la necessitat de retornar a l'esperit ascètic que la regla
de sant Benet propugnava, amb l'ascetisme hi va lligada la pobresa, que condicionarà
la vida monàstica, la litúrgia i l'arquitectura dels mateixos
monestirs.
Dotze anys després
de la fundació del Cister, arriba al monestir Bernat des Fontaines, que
donarà un fort impuls a l'orde monàstic, i el portà a la
fundació de nous monestirs filials de Cîteaux, així apareixen
La Ferté (1113), Pontigny (1114),Morimond (1115) i Claravall (1115) fundada
pèl mateix Bernat des Fontaines, per això és conegut com
Sant Bernat de Claravall.
La personalitat de Bernat
de Claravall féu que fos conegut i admirat arreu i ostentà una
forta influència en el món eclesiàstic, tan és així
que un deixeble seu, monjo cistercenc, es convertí en Papa amb el nom
d'Eugeni III. S'ha descrit Bernat de Claravall com un home de combat que va
saber conjuminar d'una forma extraordinària amb el misticisme, permetent
reformular l'espiritualitat al segle XII.
L'organització
cistercenca
A fi de mantenir una
organització eficaç es va redactar la Carta de Caritat, atribuïda
a l'abat Esteve, que intentava mantenir en equilibri el poder de l'abat i l'obediència
al Capítol General de l'Orde. Així cada monestir s'organitzava
de forma autònoma, sota la direcció del seu abat, que en principi
tenia mandat vitalici i jurisdicció plena dins el seu monestir, però
que, a la pràctica, quedava sotmesa a l'autoritat del monestir de Cîteaux
mitjançant dos fets, un era la visita canònica, que era anual
i que consistia en la visita que realitzava l'abat del monestir fundador als
seus monestirs filials. El segon fet era el Capítol General , que era
la reunió de tots els abats una vegada l'any, el 14 de setembre, i que
presidia l'abat de Cîteaux. La Carta de Caritat, a part de mantenir els
lligams amb els diferents monestirs tractava sobre el treball, que ha de ser
obligatori per a tots els monjos, car, en l'orde del Cister, els mateixos monjos
treballaven la terra de forma directa. També regulava qui i com vivia
al monestir i establia la figura dels conversos, que treballaven la terra, feien
vot d'obediència a l'abat i tenien menys obligacions litúrgiques
que els monjos, a part de portar un hàbit diferenciat d'aquests.
Així les terres
properes al monestir eren treballades pels monjos, deixant per als conversos
les terres més allunyades i les granges, unitats agràries que
aportaven béns als monestir i ajudaven al seu sosteniment econòmic.
La Carta de Caritat
també establia que els monestirs podien fundar nous monestirs filials,
amb la condició que tinguéssin com a mínim de dotze monjos,
i que se situessin allunyats de pobles i nuclis habitats. Tots els nous monestirs
havien de seguir la Regla de Sant Benet, utilitzar els mateixos llibres litúrgics,
el mateix hàbit, etc.
Amb l'expansió
de l'orde es féu necessària la instauració de les Congregacions
Cistercenques, donada la inoperativitat del Capítol General; així,
l'any 1616 es creà la Congregació Cistercenca de la Corona d'Aragó
que englobava tots els monestirs d'aquesta àrea i a la qual, el monestir
de Santes Creus, tot i la seva oposició inicial, hi quedà adscrit.
El
model arquitectònic cistercenc
La Regla de Sant Benet
i la Carta de Caritat obliga l'orde del Cister a crear una arquitectura d'acord
amb la filosofia que contenen els dos textos. Bernat de Claravall ho deixa molt
clar, res ha de distreure l'oració, contemplació i la lectura
dels monjos. Les construccions han de ser sòbries, han de renunciar a
allò que és innecessari i superflu, parets nues com a símbol
de recolliment i puresa interior, simplicitat i ordre geomètric representen
la puresa de Déu. Cal allunyar dels claustres tota representació
de figures i colors, paradoxalment Santes Creus no segueix aquest precepte,
i els capitells del claustre contenen una ornamentació figurativa excel·lent.
A Catalunya, el gòtic
nasqué fortament influït per l'arquitectura que arribava de França
de la mà dels monjos cistercencs.
L'element central d'un
monestir ha de ser el claustre, entorn d'ell hi ha disposades totes les estances,
és l'element ordenador de l'espai del monestir. Ha de satisfer totes
les necessitats materials i espirituals dels monjos obeint a criteris simbòlics
i racionals: el refetor a l'ala oposada de l'església, els cellers a
occident, els dormitoris a orient. El temple en un lloc enlairat, de planta
de creu llatina, amb tres naus en els monestirs masculins i una en els femenins,
al mig de la nau central, el cor, encadirat. L'església comunica amb
el claustre per la porta dels monjos, a l'axil.la del creuer, i per la porta
dels conversos al final de la nau. Unes escales porta directament els monjos
del dormitori comunitari a l'església, és el primer viatge diari.
També una porta comunicarà l'església amb el cementiri,
ésl'últim viatge dels monjos.
A
la galeria del claustre adossada a la nau hi haurà l'armarium,
que conté els llibres de lectura dels monjos, seguit de la sala capitular,
al costat una altra escala que porta al dormitori comunitari i al costat el
locutori, espai reservat per donar instruccions als monjos en iniciar-se la
jornada laboral.
A la galeria sud hi
ha d'haver el calefactor, única estança calefactada del monestir,
que ha de servir de refugi als monjos vells, al costat el refetor; davant d'aquest,
el templet que ha de servir per rentar-se les mans abans dels àpats.
S'ha de tenir en compte que el monestir del Císter també posseeix estances per als conversos
o llecs, també religiosos, però no ordenats com a monjos, que
realitzaven tasques agrícoles, de construcció i manteniment del monestir
per a permetre als monjos centrar-se en les seves activitats
espirituals i litúrgiques. Els conversos i els monjos no podien mantenir cap tipus de contacte i, per tant, tenien estances ben diferenciades i, fins i tot, dins de l'església també hi havia una separació a través del cor.
Els recintes interiors del monestir de Poblet: http://usuaris.tinet.cat/ablasco/Poblet/poblint.html
|
dijous, 18 de desembre del 2014
PLANTA D'UN MONESTIR DEL CÍSTER
Etiquetes de comentaris:
ART CATALÀ,
ART GÒTIC,
ART MEDIEVAL,
ART MEDIEVAL CATALÀ,
HISTÒRIA DE CATALUNYA,
HISTÒRIA DE L' EDAT MITJANA
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada