La coronació de Napoleó, de Jacques-Lois David; 1805-1807. Oli sobre tela; 6,10 x 9,30 m. París, Louvre. La preparació de la tela durà un any; començà el desembre de 1805 i fou conclosa dos anys després. El tema central de quadre és la coronació de Josefina (extraordinàriament rejovenida, ja que tenia 40 anys), però el símbol cap a on convergeixen totes les mirades és a la corona. El propòsit de David, era de representar a Pius VII en una postura laxa i un tant absent, però el seu gest de benedicció a la tela definitiva es deu a una indicació del mateix Napoleó. Al peu dels immensos canelobres es troben els alts dignataris (Lebrun, Cambacéres, Berthier, Talleyrand, Beauharnais, Caulaincourt i Bernadotte) i també un grup d'ambaixadors.
En més detall: http://www.slideshare.net/juandi/la-coronacion-de-napoleon
.Napoleó travessant els Alps, de David; 1801. Oli sobre tela; 2,71 x 2,32 m. Malmaison, Museu Nacional. "L'home nou" que ha de consolidar la revolució se'ns presenta com un heroi. Amb un paisatge poc versemblant com a fons, ignorat expressament per no distreure la mirada, Napoleó, en un primer pla apropat, assenyala la llunyania amb el braç estès cap a un futur que sap segur. Home i animal, força i intel·ligència, formen un tot, el sentit simbòlic del qual no se'ns pot escapar. David contribuiria amb aquesta obra "immoderada" a la creació d'un mite, a la idealització d'un home transformat en heroi que tant hauria de seduir la imaginació dels romàntics durant aquesta primera meitat del segle XIX, dins d'aquest nou moviment que estava apunt de sorgir.
Bibliografia: Erika BORNAY. Història Universal de l'Art. Vol VIII, el segle XIX. Editorial Planeta, Barcelona,
1988.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada